• +48 602 159 088

Logo - jakie powinno być logo.

Ocena użytkowników: 0 / 5

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Logo powinno być proste

Logo powinno być proste, czyni go wtedy uniwersalnym, łatwo rozpoznawalnym i najistotniejsze łatwym do zapamiętania. Powinno zawierać w sobie unikatowe elementy. Z drugiej jednak strony nie powinno być przejaskrawione.

Logo łatwe do zapamiętania. Osiągamy to dzięki prostocie znaku.

Logo powinno być ponadczasowe. Projektując logotyp pomyśl i odpowiedz sobie na pytanie: czy będzie on tak samo efektowny za rok, 2, 5, 10, 100 lat?

Logo powinno być uniwersalne. Powinno być zaprojektowane tak, aby można było je wykorzystać na wiele różnych sposobów np.: grafika na stronie internetowej, druk na papierze, tkaninie, folii, reklamie wielkoformatowej, wizytówkach, papierze firmowym,  itd. Wszystko to sprawia, iż logo powinno być projektowane zawsze w wersji wektorowej. Taka postać, w przeciwieństwie do wersji bitmapowej, jest łatwo skalowalna bez utraty jakości.

Pliki rastrowe, z uwagi na to że mają określoną szerokość i wysokość wyrażoną w pikselach, nie są przystosowane do zmiany wielkości. Jeśli przyjmiemy, że w druku na jeden cal przypada 300 pikseli obrazka (standardowa wartość) to przesyłając grafikowi logo w pliku rastrowym o wymiarach 300 x 150 pikseli możemy je wydrukować w wielkości około 1 x 0,5 cala (około 2,5 x 1,25 cm). Jeśli nasze logo ma być w druku większe, konsekwencją jego przeskalowania będzie utrata jakości wynikająca ze sztucznego dodania pikseli (tak zwana interpolacja).
Zastosowanie plików wektorowych pozwala przeskalować logo do potrzebnego nam rozmiaru bez utraty jego jakości. Wynika to z faktu, że dokonujemy jedynie transformacji matematycznej.
Przesłanie logo w formacie wektorowym pozwala użyć jednego pliku zarówno do wizytówki, ulotki, teczki jak i do billboardu.
Jeśli mamy pliki wektorowe w różnych formatach warto zapytać projektanta, który format będzie dla niego najwygodniejszy, albo przesłać te, którymi dysponujemy. Pamiętajmy, że część grafików może używać Corela (ci będą preferować pliki CDR), a część pakietu Adobe (ta grupa nie będzie miała problemów z wykorzystaniem pliku AI oraz PDF). EPS powinien dać się wykorzystać w obu przypadkach.

Kiedy projektujesz logo, zastanów się, czy będzie ono wyglądać równie efektownie, gdy będzie wydrukowane:

    w jednym kolorze
    w negatywie (jasny kolor na ciemnym tle)
    w rozmiarze znaczka pocztowego
    w rozmiarze bilbordu na ulicy

Warto rozpocząć projektowanie logo od wersji czarno-białej, zwracając uwagę na jego kształt, a potem dopiero zmieniać mu kolory. Należy przy tym nie przesadzać z ich ilością, mając na uwadze późniejsze koszty druku takiego znaku (najlepiej wyglądają znaki w dwóch, maksimum trzech kolorach). Należy unikać stosowania przejść tonalnych (raster), które nie zawsze są możliwe technicznie do odtworzenia (np. w hafcie).

Szczególną uwagę chciałbym zwrócić na ilość tekstu w logo. Powinno być go jak najmniej, aby równie dobrze wyglądał na reklamie wielkoformatowej jak i w nadruku czy w hafcie na odzieży. Czy wiesz, że litery w sitodruku i w hafcie, które mają mniej niż 5 mm wysokości stają się nieczytelne? Wpływ na to ma nierówna struktura tkaniny (splot) oraz, w przypadku haftu, grubość użytej nitki.

Logo powinno być zrozumiałe dla odbiorcy. Zastanawiając się nad projektem logo, należy zwrócić uwagę na to, czy jego “wymowa” jest odpowiednia dla firmy, którą reprezentuje. Jednocześnie znak nie koniecznie powinien mówić bezpośrednio, czym zajmuje się firma, którą reprezentuje. Gabinety stomatologiczne nie muszą mieć w swoim logo zęba, restauracje – jedzenia, a fabryki mebli – mebli. Popatrzcie: czy firma Apple zajmuje się przetwórstwem owocowym? Czy Mercedes, Opel, Citroen i inne koncerny samochodowe mają w swoim logo zarys auta? Nie, a jednak ich znaki są kojarzone z tym, czym się zajmują.

O nas

Projektowanie stron www, internet, informatyka, oprogramowanie, komputery, reklama, media.

Nowości na stronie

Informacje